ДЛЯ БАТЬКІВ

Інформаційна сторінка

Увага! Важлива інформація. – Головне управління Держпродспоживслужби в  Херсонській області

Нормативно-правові документи

Статут

Булінг: відповідальність

БУЛІНГ.ПИТАННЯ І ВІДПОВІДІ. | myloradivska-school

        

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА НАУКИ

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

НАКАЗ

       від  26.01.2021 р.                                                               № 34/1

Про затвердження Плану заходів щодо

створення безпечного середовища

та профілактики булінгу (цькуванню)

у закладах освіти Івано-Франківської міської ради

на 2021-2022 роки

         На виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», листа Міністерства освіти і науки України від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)», враховуючи рекомендації листа Міністерства освіти і науки України  № 1/9-385 від 20 липня 2020 року «Деякі питання організації виховного процесу у 2020/2021 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»  та з метою створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти Івано-Франківської міської ради,

                                                       НАКАЗУЮ:

  1. Затвердити План заходів щодо створення безпечного середовища та профілактики булінгу (цькуванню) у закладах освіти Івано-Франківської міської ради на 2021-2022 роки.
  2. Призначити уповноважену особу з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) з числа адміністрації, план заходів щодо створення безпечного середовища та профілактики булінгу (цькуванню) у закладі.

       Директор Департаменту освіти та науки                                   І. Максимчук

    

  Академічна доброчесність

Департамент освіти та науки

Івано-Франківської   міської ради

Заклад дошкільної освіти № 1 «Калинонька»           

                                                              НАКАЗ

Від 20.12.2020р.                                                                          № 06

Про розроблення системи

академічної доброчесності

в ЗДО №1 «Калинонька»

   На виконання ст. 42 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту», листів Міністерства освіти і науки України від 13.10.2017 №1/9-554 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту», від 08.11.2017 №1/9-604 «Щодо окремих питань Закону України «Про освіту», з метою недопущення порушення норм діючого законодавства України у закладі,

                                                 Н А К А З У Ю:

1. Створити робочу групу  для розробки системи  академічної доброчесності у закладі  у складі:

Голей Т.Б., директор

Ставична О.І., практичний психолог

Бубнів Г.І., вихователь

Колупаєва Л.М., керівник музичний              

2.Членам робочої групи:

   2.1 визначити  поняття, зміст, механізми забезпечення академічної доброчесності у закладі та конкретні види академічної відповідальності, порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності

             до 30.12.2020р.

   2.2 розробити Положення про етику та академічну доброчесність закладу дошкільної освіти ясел-садка №1 «Калинонька»

              до 20.01.2021р.

3. Затвердити Положення про академічну доброчесність.

4. Забезпечити інформаційно-рекомендаційний супровід розроблення системи  академічної доброчесності у закладі

5. Виконання наказу покласти на членів робочої групи.

6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Директор ЗДО №1 «Калинонька»                             Голей Т.Б.

ПОЛОЖЕННЯ

про етику та академічну доброчесність

закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №1 «  Калинонька»

Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради

Загальні положення

   Положення про етику та академічну доброчесність в закладі дошкільної освіти (яслах-садку) №1 «Калинонька» Департаменту освіти та науки міської ради (далі – Положення) закріплює норми та правила етичної поведінки, професійного спілкування між педагогічними працівниками.

   Це Положення розроблено на основі Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про авторське право і суміжні права», «Про запобігання корупції», Цивільного Кодексу України, Статуту ЗДО №16, Правил внутрішнього розпорядку ЗДО №1 «Калинонька», Колективного договору та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України.

   Мета Положення полягає у дотриманні високих професійних стандартів в усіх сферах діяльності ЗДО №1«Калинонька»  (освітній, науковій, виховній тощо), підтримки особливих взаємовідносин між педагогічними працівниками, запобігання порушення академічної доброчесності.

   Педагогічні працівники, усвідомлюючи свою відповідальність за неналежне виконання функціональних обов’язків, формування сприятливого академічного середовища для забезпечення дієвої організації освітнього процесу, розвитку інтелектуального, особистісного потенціалу, підвищення престижу ЗДО №16, зобов’язуються виконувати норми даного Положення.

Норми цього Положення закріплюють правила поведінки безпосередньо у трьох основних сферах – освітній (навчальній), науковій та виховній (морально-психологічний клімат у колективі).

Поняття та принципи академічної доброчесності

   Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

  Для забезпечення етики та академічної доброчесності в ЗДО №1«Калинонька»  необхідно дотримуватися наступних принципів:

– демократизм;

– законність;

– верховенство права;

– соціальна справедливість;

– пріоритет прав і свобод людини і громадянина;

– рівноправність;

– гарантування прав і свобод;

– науковість;

– професіоналізм та компетентність;

– партнерство і взаємодопомога;

– повага та взаємна довіра;

– відкритість і прозорість;

– відповідальність за порушення академічної доброчесності.

  ЗДО №1«Калинонька»   здійснює свою діяльність окремо від політичних уподобань, партій, релігійних об’єднань та рухів у будь-якій формі організації.

   Дотримання етики та академічної доброчесності науково-педагогічними та педагогічними працівниками передбачає:

– дотримання норм Конституції України;

– дотримання норм чинного законодавства України в сфері освіти та дошкільної освіти;

– дотримання загальноприйнятих етичних норм;

– дотримання норм законодавства України про авторське право;

– повагу до осіб, які здобувають освіту, до їхніх батьків та осіб, які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства, національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин;

– якісне, вчасне та результативне виконання функціональних обов’язків;

– впровадження у свою діяльність інноваційних методів навчання;

– підвищення кваліфікації відповідно до вимог законодавства;

– дотримання правил посилання на джерела інформації у разі використання відомостей, написання методичних матеріалів, наукових робіт тощо;

– не розголошення конфіденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та інших видів інформації відповідно до вимог законодавства в сфері інформації та звернення громадян;

– надання достовірної інформації;

– контроль за дотриманням етики та академічної доброчесності;

– уникнення приватності інтересу та конфлікту інтересів;

– відповідальність за порушення етики та академічної доброчесності;

– негайне повідомлення адміністрацію ЗДО №16 у разі отримання для виконання рішень чи доручень, які є незаконними або такими, що становлять загрозу охоронюваним законом правам, свободам чи інтересам окремих громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам;

– тощо.

Організація роботи Комісії з питань академічної доброчесності

   З метою виконання норм цього Положення в ЗДО №1 «Калинонька» створюється Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія).

Комісія наділяється правом одержувати і розглядати заяви щодо порушення цього Положення та надавати пропозиції адміністрації ЗДО №«Калинонька» 1 щодо накладання відповідних санкцій.

   У своїй діяльності Комісія керується Конституцією України, законодавством в сфері освіти та дошкільної освіти, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Статутом ЗДО №1, Правилами внутрішнього розпорядку ЗДО №1, іншими нормативними (локальними) актами ЗДО №1 та цим Положенням.

   Склад Комісії затверджується наказом завідувача ЗДО №1«Калинонька»  за поданням рішення колегіального органу управління закладу.

   Строк повноважень Комісії становить 3 роки.

До складу Комісії за посадами входять:

– вихователь-методист;

– практичний психолог;

– голова ПК ЗДО №1;

– голова батьківського комітету ЗДО №1.

   Будь-який працівник ЗДО №1 може звернутися до Комісії із заявою про порушення норм цього Положення, внесення пропозицій або доповнень.

Комісія зі свого складу обирає Голову, заступника та секретаря. Голова Комісії веде засідання, підписує протоколи та рішення тощо. За відсутності Голови його обов’язки виконує заступник. Повноваження відносно ведення протоколу засідання, технічної підготовки матеріалів до розгляду їх на засіданні тощо здійснює секретар.

   Організаційною формою роботи Комісії є засідання. Засідання можуть бути чергові, що проводяться у строки визначені планом роботи та позачергові, що скликаються при необхідності вирішення оперативних та нагальних питань.

  Рішення приймаються відкритим голосуванням. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні Комісії.

  Засідання Комісії оформлюється протоколом, який підписує Голова та секретар.

   Комісія не менше одного разу на рік звітує про свою роботу перед колегіальним органом управління закладу.

  Будь-який учасник освітнього процесу, якому стали відомі факти порушення норм цього Положення чи підготовки про можливість такого порушення, повинен звернутися до Голови або секретаря Комісії з письмовою заявою на ім’я її голови. У заяві обов’язково зазначаються особисті дані заявника (П.І.Б., контактні дані: адреса, телефон, місце роботи, посада, клас, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви, викладені в некоректній формі, Комісією не розглядаються.

   На засідання Комісії запрошуються заявник та особа, відносно якої розглядається питання щодо порушення Кодексу академічної доброчесності.

За результатами проведених засідань Комісія готує вмотивовані рішення у вигляді висновків щодо порушення чи не порушення норм цього Положення. Зазначені висновки носять рекомендаційний характер, подаються директору для подальшого вживання відповідних заходів морального, дисциплінарного чи адміністративного характеру.

Повноваження Комісії:

– одержувати, розглядати, здійснювати аналіз заяв щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки;

– залучати до своєї роботи експертів з тієї чи іншої галузі, а також використовувати технічні і програмні засоби для достовірного встановлення фактів порушення норм етики та академічної доброчесності за поданою заявою;

– проводити інформаційну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики науково-педагогічних, педагогічних працівників ЗДО №1;

– ініціювати, проводити та підтримувати дослідження з етики та академічної доброчесності, якості освіти та наукової діяльності;

– готувати пропозиції щодо підвищення ефективності впровадження принципів етики та академічної доброчесності в освітню та наукову діяльність ЗДО №1;

– надавати рекомендації та консультації щодо способів і шляхів більш ефективного дотримання норм цього Положення.

– інші повноваження відповідно до вимог чинного законодавства України та нормативних  актів ЗДО №1.

 Відповідальність за порушення академічної доброчесності

За порушення норм цього Положення учасники освітнього процесу притягуються до відповідальності згідно вимог чинного законодавства України.

Формами проявів академічної недоброчесності є:

– академічний плагіат;

– академічне шахрайство;

– виконання на замовлення та (або) продаж текстів (досліджень і авторських розробок)

– порушення методики виконання досліджень;

– академічна фальсифікація та фабрикація – публікація вигаданих результатів досліджень, будь-яких даних з питань освітнього процесу;

– приписування результатів колективної діяльності одній або окремим особам без узгодження з іншими учасниками авторського колективу або внесення до списку авторів наукової чи навчально-методичної праці осіб, які не брали участь у створенні продукту;

– академічний обман;

– академічне хабарництво;

– конфлікт інтересів; 

– приватний інтерес;

– службова недбалість;

– зловживання впливом.

Академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства, без належного оформлення посилань.

   Використання запозичених текстів у письмових роботах допускається за умови, що зазначені всі джерела запозичень.

   Перевірці на академічний плагіат підлягають:

– навчальні (матеріали науково-методичної роботи, проекти, реферати тощо), науково-методичні праці (підручники, навчальні посібники, конспекти занять), монографії та інші роботи, що вимагають рекомендації колегіального органу управління закладу до видання, а також дистанційні курси.     Організацію перевірки вищезазначених матеріалів здійснюють колегіальний орган управління закладу.

– рукописи статей, тези доповідей, які надходять до редакцій наукових журналів. Організацію перевірки здійснюють головні редактори наукових журналів (відповідальні секретарі) та керівники структурних підрозділів, які організовують відповідні заходи;

   Форми академічного плагіату:

‒ використання у власному творі чужих матеріалів (зображень, тексту), у тому числі з мережі Інтернет, без належних посилань;

‒ пара фраз аби цитування матеріалу, створеного іншою особою, як опублікованого, так і ні, без належного дотримання правил цитування;

‒ спотворене представлення чужих ідей, їх синтез або компіляція з першоджерел;

‒ представлення в якості власного твору (есе, тез, статті тощо) матеріалу, що був отриманий з Інтернету або від третіх осіб в обмін на фінансову винагороду / послугу чи соціальні зв’язки.

Академічне шахрайство передбачає будь-які дії учасників освітнього процесу змістом яких є:

– посилання на джерела, які не використовувалися в роботі;

– використання під час контрольних заходів заборонених допоміжних матеріалів або технічних засобів;

– повторне використання раніше виконаної іншою особою письмової роботи;

– повторна публікація своїх наукових результатів.

Академічний обман – надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу.

Академічне хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі. В свою чергу, неправомірна вигода – це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи не грошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.

Конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.

Службова недбалість – невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов’язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб.

Зловживання впливом – пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди особі, яка пропонує чи обіцяє (погоджується) за таку вигоду або за надання такої вигоди третій особі вплинути на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави.

  За порушення правил етики та академічної доброчесності науково-педагогічні та педагогічні працівники притягуються до таких форм відповідальності:

– дисциплінарна;

– адміністративна;

– відмова у підвищенні кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання;

– позбавлення кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання;

– атестації;

– інші форми відповідно до вимог чинного законодавства України.

   Порушення норм цього Положення може передбачати накладання санкцій за поданням Комісії з питань академічної доброчесності.

Попередження академічної недоброчесності

   Для попередження недотримання норм та правил академічної доброчесності в ЗДО №1«Калинонька»  використовується наступний комплекс профілактичних заходів:

– інформування науково-педагогічних та педагогічних працівників про необхідність дотримання правил академічної доброчесності, професійної етики;

– розповсюдження методичних матеріалів;

– проведення семінарів з питань інформаційної діяльності ЗДО №1«Калинонька», правильності написання робіт, навчальних робіт, правил опису джерел та оформлення цитувань;

– ознайомлення науково-педагогічних працівників та педагогічних працівників із цим Положенням;

– експертна оцінка та (або) технічна перевірка (за допомогою спеціалізованих програмних засобів) щодо ознак академічного плагіату в дослідженнях, підготовлених до захисту тощо.

Заключні положення

   Це Положення затверджується рішенням колегіального органу управління закладу та вводиться в дію наказом завідувача ЗДО №1 «Калинонька»

   Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням колегіального органу управління закладу та вводяться в дію наказом завідувача ЗДО №1«Калинонька».

ПОЛОЖЕННЯ

про внутрішню систему забезпечення якості освіти

комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №1 «Калинонька»

1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗДО №1 «Калинонька» розроблено відповідно до вимог частини третьої статті 41 Закону України «Про освіту», Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, Статуту закладу.

2. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в закладі базується на таких принципах:

– відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;

– відповідальності за забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;

– системності в управлінні якістю на всіх стадіях освітнього процесу;

– демократизації в освітній діяльності;

– здійснення обгрунтованого моніторингу якості;

– готовності суб’єктів освітньої діяльності до ефективних змін;

відкритості інформації на всіх етапах забезпечення якості та прозорості процедур системи забезпечення якості освітньої діяльності.

3.Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в об’єднанні й інтеграції організаційних, методичних, кадрових зусиль і ресурсів ЗДО з урахуванням різноманітних факторів та умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам і відповідним стандартам.

Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання в закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:

– збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;

– формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної культури, мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;

– формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;

– виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

4. Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:

-здобувачі освіти та їх батьки;

-педагогічний персонал ЗДО;

– Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради;

-громадськість.

5. Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:

– відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6(7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи;

– відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;

-ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;

-якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;

-показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.

6.Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗДО №1 «Калинонька»:

6.1. Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами: «Освітнє середовище», «Педагогічна діяльність», «Здобувачі освіти». «Результати навчання, виховання», «Управління закладом освіти», «Формування іміджу сучасного закладу освіти».

6.2. Напрям «Освітнє середовище» відображає забезпечення якісних показників розвитку вихованців закладу, створюються сприятливі умови навчання, виховання та перебування в ЗДО. Для цього діяльність закладу спрямована на облаштування осередків освітнього середовища, забезпечення ігровим, роздатковим та дидактичним матеріалом.

Для ефективного функціонування закладу створюється єдиний інформаційний простір, а саме, формується інформаційна база даних програми «КУРС Дошкілля».

При оцінюванні якості освітнього процесу можуть використовуватися комплексні технології для обробки результатів моніторингу.

Для обміну інформацією з якості освітнього процесу використовується відео-, аудіо- і магнітні носії інформації, розмножувальна техніка.

Для забезпечення більш широких і різноманітних зв’язків закладу із зовнішнім середовищем, у тому числі доступу до різних баз даних, джерел інформації ЗДО №1 «Калинонька» підключено до швидкісного Інтернету.

Для забезпечення створення єдиного інформаційного поля ЗДО функціонує офіційний сайт закладу-

6.3. У напрямі«Педагогічна діяльність»визначені критерії, оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників у ЗДО №1 «Калинонька»:

– стан забезпечення кадрами відповідно фахової освіти;

– освітній рівень педагогічних працівників;

– результати атестації;

– систематичність підвищення кваліфікації;

– наявність педагогічних звань, почесних нагород;

– наявність авторських програм, посібників, методичних рекомендацій, статтей тощо;

– участь в експериментальній діяльності;

– результати освітньої діяльності;

– оптимальність розподілу педагогічного навантаження;

– показник плинності кадрів.

   З метою вдосконалення професійної підготовки шляхом поглиблення, розширення й оновлення професійних компетентностей організовується підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

   Щорічне підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до Закону України «Про освіту».Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин.

   Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за такими видами:

– довгострокове підвищення кваліфікації – курси;

– короткострокове підвищення кваліфікації: семінари, семінари-практикуми, тренінги, конференції, «круглі столи» тощо.

Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада закладу.

   Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація.

   Атестація педагогічних працівників є обов’язковою і здійснюється один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.

6.4. Напрям «Здобувачі освіти. Результати навчання, виховання» здійснюється шляхом моніторингу і узагальнення його результатів за освітніми лініями Базового компоненту дошкільної освіти.

   Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, здійснюючи моніторингові дослідження щодо рівня розвитку компетенцій дошкільників, використовують підготовлений інструментарій (анкети, кваліметричні моделі, діагностичні карти), оцінюють результативність освітнього процесу та виявляють фактори, що впливають на його ефективність. Результат моніторингу узагальнюється педагогічними працівниками в текстовом, табличному та графічному вигляді.Саме освітній моніторинг допомагає відстежити динаміку змін в освітній системі, спрямувати її розвиток на запланований результат.

   Показниками ефективності освітнього процесу якості надання освітніх послуг можуть бути:

-% здобувачів освіти, які мають достатній і високий рівень компетентності;

– позитивна динаміка розвитку дітей, засвоєння дітьми вимог комплексної програми;

– відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;

– відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.

6.5. Напрям «Управління закладом освіти» забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Критеріями ефективності управлінської діяльності є:

– наявність нормативних документів, де закріплені вимоги за якістю освітнього процесу (модель випускника, програма розвитку і т.д.);

– оптимальність та дієвість управлінських рішень;

– керованість процесу управління забезпеченням функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (наявність підрозділу або посадової особи, які відповідають за управління якістю освітнього процесу);

– формування освітньої програми закладу освіти (раціональність використання інваріантної, варіативної складової)

– підвищення показника відповідності засвоєних здобувачами освіти рівня та обсягу знань, умінь, навичок, інших компетентностей вимогам стандартів освіти;

– наявність та  ефективність системи моральних стимулів для досягнення високого рівня якості освітнього процесу.

6.6.Напрям «Формування іміджу сучасного закладу освіти»в ЗДО №1 «Калинонька»  здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу:

·статут закладу освіти;

·ліцензіяна провадження освітньої діяльності;

· структура та органи управління закладу освіти;

· кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;

· освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;

· територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником (для закладів дошкільної та загальної середньої освіти);

· мова  освітнього процесу;

· результати моніторингу якості освіти;

· річний звіт про діяльність закладу освіти;

· правила прийому до закладу освіти;

· умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами;

· інша інформація,що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.

   Публічність освітньої діяльності закладу може здійснюватися публікаціями педагогічних працівників, батьків у засобах масової інформації, друкування   продукції педагогічних працівників у фахових виданнях.

  Формуванню позитивного іміджу закладу можуть сприяти іміджеві заходи на рівні громади, регіону тощо.

  Публічна інформація про розвиток закладу забезпечується шляхом проведення щорічного звіту на нараді при завідувачі та загальних батьківських зборах.

Закон України “Про освіту”

Структура та органи управління закладу освіти

  Система управління закладом дошкільної освіти освіти визначається Законом україни «Про освіту» та установчими документами.

Згідно до ст.20, п.1 Закону України “Про дошкільну освіту”, п.41 Положення про дошкільний навчальний заклад, керівництво дошкільним навчальним закладом здіснює його директор.

Згідно до ст.20, п.2 Закону України “Про дошкільну освіти”, п.42 Положення про дошкільний навчальний заклад, колегіальним постійно діючим органом управління дошкільним навчальним закладом є педагогічна рада.

Згідно до ст.20, п.3 Закону України “Про дошкільну освіту”, п.45 Положення про дошкільний навчальний заклад, органом громадського самоврядування в ДНЗ є загальні збори (конференція) колективу закладу та батьків або осіб, які їх замінюють, що скликаються не рідше одного разу на рік.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють:

-засновник (засновники);

-керівник закладу освіти;

-колегіальний орган управління закладу освіти – педагогічна рада;

-колегіальний орган громадського самоврядування;

-інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Права і обов’язки засновника закладу освіти

1. Права і обов’язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються законами України, установчими документами закладу освіти.

2. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа:

-затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них;

-укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти;

-розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти;

-затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством;

-здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти;

-здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти;

-забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;

-здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;

-реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.

3. Засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами.

4. Засновник або уповноважена ним особа може делегувати окремі свої повноваження органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти.

5. Засновник має право створювати заклад освіти, що здійснює освітню діяльність на кількох рівнях освіти.

6. Засновник закладу освіти зобов’язаний:

-забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов;

-у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти;

-забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами

Керівник закладу освіти

1. Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти.

Повноваження (права і обов’язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти.

Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.

2. Керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.

Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:

-організовує діяльність закладу освіти;

-вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти;

-призначає на посаду та звільняє з посади працівників, визначає їх функціональні обов’язки;

-забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;

-забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

-забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти;

-сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти;

-сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти;

-здійснює інші повноваження, передбачені законом та установчими документами закладу освіти.

-керівництво закладом освіти здійснює директор, повноваження якого визначаються законом, статутом закладу освіти та трудовим договором.

Закон України “Про дошкільну освіту”

Базовий компонент дошкільної освіти

Інструктивно-методичні рекомендації щодо забезпечення наст. дошкільної та початкової освіти

Лист щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2020/2021навчальному році

Методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання

Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році»

Локальні документи:

Правила прийому

Калина вектор векторы, картинки, клипарт Калина вектор | скачать на  Depositphotos

Мета і завдання розвитку

закладу дошкільної освіти №1 “Калинонька”

Головна мета національної дошкільної освіти – створити сприятливі умови для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до людей, самої себе, природи, культури, світу.

Пріоритетами державної політики в розвитку дошкільної освіти у ХХ1 столітті є:

* її особистісна орієнтація;

* формування гуманістичних цінностей;

* оновлення принципів, змісту та освітніх технологій;

* орієнтація на формування життєвої компетентності дитини;

* забезпечення фізичного, психічного та морального здоров’я;

* приорітет інтересів дитини перед усіма іншими;

* формування свідомого, відповідального ставлення до життя;

* творча самореалізація педагога і дитини;

* інтеграція науки та освіти;

* соціально-педагогічний патронат сім’ї;

* створення індустрії освітніх засобів;

* інтеграція національної дошкільної освіти у світовий освітній простір.  

Система дошкільної освіти має забезпечувати:

* урахування індивідуальних особливостей дитини;

* формування дитячої творчості, вміння не лише репродукувати, а й створювати та реалізовувати власні задуми.

Дошкільний вік- базовий етап фізичного, психологічного та соціального становлення особистості дитини.

Єдина науково-методична проблема, над якою працює заклад дошкільної освіти: «збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини через використання інноваційних технологій».

Основні завдання закладу дошкільної освіти:

·Розвиток творчих здібностей дітей, шляхом впровадження нетрадиційних форм зображувальної діяльності;

·Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку з вадами мови шляхом створення мовленнєвого розвивального середовища;

·Організація умов для збереження психофізичного здоров’я дошкільників через впровадження здоров’яформуючих і здоров’язбережувальних технологій.

Завданням методичної служби є:

· Вивчення та розвиток педагогічної компетентності кожного вихователя

· Стимулювання творчого потенціалу та інноваційних пошуків

· Підвищення педагогічної культури вихователів

· Вдосконалення педагогічної майстерності

· Розвиток спеціальних умінь та навичок

· Формування навичок самостійного аналізу власної педагогічної діяльності

Методична робота з кадрами:

· Підвищення рівня фахової майстерності педагогів

· Курсова перепідготовка

· Атестація педагогів

· Наставництво

· Педради

· Семінари

· Консультації

· Колективні перегляди

· Робота творчої групи

·Навчання педагогів відбувається в інтерактивних формах спілкування:

· Круглий стіл, диспут, консультації

· Інтерактивні лекції

· Навчальні тренінги

· Семінари, семінари-практикуми, науково-практичні семінари,

· Вивчення структури та оснащення розвивального середовища

· Спостереження колективних форм діяльності дітей, індивідуальної самостійної роботи дітей, взаємовідвідування відкритих занять

Освітні програми

-Базовий компонент дошкільної освіти  (наук. керівник
Піроженко Т.О.(наказ МОН від 12.-01.2021р №33))

https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

-Програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку “Соняшник ” (авт.Калуська Л.В. (лист МОН від 23.05.2017 № 1/11-4988)

-Англійська мова для дітей від 3 до 6 років. Парціальна освітня програма (Мишкова І.В., Савлук Г.І., Ножовнік О.М.). 2016 https://mon.gov.ua/storage/app/media/programy-rozvytku-ditey/5anglijska-mova-dlya-ditej-doshkilnogo-viku-kulikova.pdf

-Дошкільнятам. -освіта для сталого розвитку. Парціальна програма для закладів дошкільної освіти.  (лист ІМСО від 12.02.2019 р. №22.1/12-г-46 )

– «Україна  – моя Батьківщина» – програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку

– «Крок за кроком».

Калина вектор векторы, картинки, клипарт Калина вектор | скачать на  Depositphotos

Правила прийому до дошкільного закладу

Відповідно до Положення про порядок загальноміської електронної реєстрації дітей до поступлення у ДНЗ м. Івано-Франківська здійснюється електронна реєстрація дітей у дошкільні заклади загального та компенсуючого типу (санаторні та спеціальні). Для реєстрації дітей у дошкільні групи компенсуючого типу, крім уже встановленого переліку документів, необхідно надати довідку про те, що дитина перебуває на диспансерному обліку з приводу захворювання, яке є профільним для закладу, що обрав заявник.

Зареєструвати дитину у дошкільні заклади (групи) компенсуючого типу можна не раніше, як з дворічного віку, а у заклад для дітей з тяжкими вадами мовлення – з трирічного віку (п.3.8.Положення).

До відома батьків, які зареєструвалися  у наш заклад :

Перелік документів, необхідних для прийому дитини у ДНЗ:

– реєстраційна картка;

– копія свідоцтва про народження дитини;

– довідка про стан здоров’я дитини (форма 0-86);

– виписка з амбулаторної картки дитини про щеплення;

– довідка, що дитина в контакті з інфекційними хворими не була (приносити безпосередньо перед приходом до групи);

– довідка з місця роботи батьків про офіційне працевлаштування (якщо немає міської прописки);

– довідка, що визначає приналежність до пільгової категорії (якщо є пільга).

http://osvita-mvk.if.ua/ Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради

http://www.mrada.if.ua  Івано-Франківська міська рада

http://www.dity.if.ua Реєстрація в садочки

Інклюзивна освіта

Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами

Право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах дошкільного закладу – це право всіх дітей. Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є цінними й активними членами суспільства.

ЗАКОН УКРАЇНИ   «ПРО ОСВІТУ» від 05.09.2017 року №2145-VІІІ  набрав чинності  з 28.09.2017 року

Стаття 19. Освіта осіб з особливими освітніми потребами

1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

2. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.

3. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.

4. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.

5. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.

6. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.

7. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

8. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.

Стаття 20.  Інклюзивне навчання

1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.

У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група утворюється в обов’язковому порядку.

2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.

3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.

4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.

5. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.

6. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.

7. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

Матеріально-технічна база дошкільного закладу:

Кабінет логопеда

Кабінет психолога

Музична і фізкультурна зала

Медичний кабінет

Працюють спеціалісти: практичний психолог, вчитель-логопед , сестра медична старша.

В закладі відкрито 2 інклюзивні групи, де здобувають  освіту 2 дошкільників.

Супровід   здійснюють 2 асистента вихователя та команда психолого-педагогічного  супроводу.  

Для зарахування дітей з особливими освітніми потребами   необхідні наступні документи:

1. Реєстраційна картка дитини про зарахування до дошкільного навчального закладу.

2. Заява батьків про прийняття в дошкільний заклад та  відкриття інклюзивної групи.

3. Висновок інклюзино- ресурсного центру.

4. Копія свідоцтва про народження дитини.

ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР

КУ «Інклюзивно-ресурсний центр»76019, Івано-Франківська область, м.Івано-Франківськ, Військових Ветеранів, 14а 0342 705280

Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) – це установа, яка створена з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.

Подати заявку на відвідування інклюзивно-ресурсного центру та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу. На цьому порталі можна обрати найближчий ІРЦ, зареєструватись і прийти на прийом у призначений час без черг та очікування.

Інклюзивно-ресурсні центри:

проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;

надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги;

забезпечують системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами.

Станом на травень 2020 року створено та працює 627 інклюзивно-ресурсних центрів. Інклюзивно-ресурсні центри є у всіх областях України, тож діти з особливими освітніми потребами та їхні батьки можуть отримати відповідні послуги за місцем проживання.

ХТО МОЖЕ ЗВЕРНУТИСЬ ДО ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ

До інклюзивно-ресурсних центрів можуть звернутись батьки, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини віком від 2 до 18 років, незалежно від наявності в дитини інвалідності чи встановленого діагнозу.

Комплексна  психолого-педагогічна оцінка та інші послуги ІРЦ можуть надаватись тільки на підставі заяви батьків. Жодна послуга інклюзивно-ресурсного центру не може бути надана у примусовому порядку чи за зверненням третіх осіб (учителів, вихователів тощо).

ЩО РОБЛЯТЬ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ

Проводять комплексну оцінку з метою визначення особливих освітніх потреб дитини.

Розробляють рекомендації щодо освітньої програми для дитини з особливими освітніми потребами.

Надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.

Педагогічні працівники інклюзивно-ресурсних центрів беруть участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у школах і дитсадках.

Проводять моніторинг динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік.

Надають консультації та методичну допомогу вчителям і вихователям з питань організації інклюзивного навчання.

Консультують батьків або законних представників дітей з особливими освітніми потребами стосовно зарахування до закладів освіти.

Надають психологічну допомогу, проводять бесіди з батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами.

ЯК ПРОЙТИ КОМПЛЕКСНУ ОЦІНКУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ В ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОМУ ЦЕНТРІ

Подати заявку на відвідування інклюзивно-ресурсного центру та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу. На цьому порталі можна обрати найближчий ІРЦ, зареєструватись і прийти на прийом у призначений час без черг та очікування.

ЩО САМЕ ВХОДИТЬ В КОМПЛЕКСНУ ОЦІНКУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ

Комплексна оцінка проводиться індивідуально за такими напрямами:

оцінка фізичного розвитку дитини – визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;

оцінка мовленнєвого розвитку дитини – визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури;

оцінка когнітивної сфери дитини – визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага;

оцінка емоційно-вольової сфери дитини – виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин;

оцінка освітньої діяльності дитини – визначення рівня сформованості знань, умінь, навичок відповідно до освітньої програми чи основних критеріїв формування вмінь і навичок дітей дошкільного віку.

У разі потреби фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема, визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин із однолітками, дорослими.

ЯК ЧАСТО НЕОБХІДНО ПОВТОРЮВАТИ КОМПЛЕКСНУ ОЦІНКУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ

Повторна комплексна оцінка фахівцями інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:

переходу дитини з особливими освітніми потребами з дитячого садка до школи;

переходу дитини зі спеціального закладу освіти до інклюзивної форми навчання;

рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.

ЩО ТАКЕ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ПОСЛУГИ

Психолого-педагогічні послуги – це групові та індивідуальні заняття, направлені на розвиток дитини з особливими освітніми потребами.

Корекційно-розвиткові послуги – це групові та індивідуальні заняття, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості дитини з особливими освітніми потребами, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спрямовані на:

соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їхньої самостійності та відповідних компетенцій;

розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості.

Калина вектор векторы, картинки, клипарт Калина вектор | скачать на  Depositphotos